Apropå det här med att berätta historier

Bland husannonserna finns en del tomter till salu och då händer det att jag funderar på en historia som jag fick höra i arbetet för några år sedan. Ett äldre par strax öster om Halmstad, möjligen i Simlångsdalen, hade med imponerade flit satt ihop och tryckt upp hembygdsböcker i två band om bygden Skedala där det nu och sannolikt även förr bara bor och har bott några hundratal personer. En begränsad kundkrets för en så omfattande publikation kände jag men det verkade vara mindre viktigt. Jag frågade om det fanns några historier i materialet som paret kunde delge mig och tv-tittarna. Gubben var ytterst tveksam till det. Han konstaterade att böckerna mest innehöll statistik kring människor som levt och dött i bygden, vilket i regel var samma personer - som fötts, levt och dött inom samma kvadratkilometer. 

 

...Efter många om och men började gubben i alla fall gå igenom boken och kom fram till att det fanns en historia om en man som bott nere vid ån. Historien var relativt kortfattad: Mannen började bygga ett hus nere vid ån. Han byggde länge och väl men blev inte klar. Istället för att bygga färdigt första våningen började han bygga en övervåning. Men han blev inte klar med den heller innan han dog. Jaha, sa jag. Vad hände med huset då? Mannen som skrivit hembygdsboken slog ihop den och konstaterade helt krasst: Det revs. 

 

Ett annat inslag jag gjorde handlade om en taubefestival i Falkenberg. Det är oklart om Evert Taube någonsin varit i Falkenberg, kanske har han inte ens varit i Halland. Han skrev dock visan Himlajord om en man vid namn John Löfgren från Göteborg som år 1883 emigrerade till Australien. Vid tiden för emigrationen bodde John i Falkenberg vilket nämns en gång i visan. Inte mycket men tillräckligt för att klocktornet på kommunhuset ska spela visan någon gång om dagen, vilket i sin tur var tillräckligt för en taubefestival. Jag intervjuade eldsjälen bakom projektet och han berättade om festivalen, om Glomstenen där festivalen skulle hållas, om alla människor som skulle vara inblandade. Han älskade verkligen sin festival och när inslaget var klart så handlade det egentligen om honom - mannen med taubefestivalen som hade en likadan hatt som Evert Taube och en likadan hund som Evert Taube. Man brydde sig liksom inte om att hela festivalidén kändes rätt tveksam. 

 

Helt ärligt, visst förtjänade mannen vid ån också en visa om sig. 

 

Spelar det någon roll att huset revs, när någon kan berätta historien om det? 


Kommentarer
Postat av: LB

Vad tyckte olika personer i Falkenberg om det här jippot då? Tyckte alla att det var kul att höra Taube från klocktornet, eller var det någon som var av avvikande uppfattning?

2009-06-11 @ 08:25:52
Postat av: patrik spång

Eldsjälar är inte alltid bra, det är min bestämda åsikt. Ibland tangerar eldsjälsbeteendet en besatthet som kan liknas vid en tvångshandling. En hang up.



De här människorna har har snöat in på en detalj, som upptar hela deras värld. Den energin, menar jag, skulle kunna användas till något vettigare, kanske något världsförbättrande.



Jag tycker alltså inte att det är någon skillnad på han som måste stänga av och sätta på spisplattan EXAKT nio gånger innan han kan lämna köket - och gubben med hembygdsboken.



Vilket leder mig vidare i ämnet besatthet/eldsjäl. Är alltid en eldsjäl god (vi kan nog vara ganska överens om att den vedertagna uppfattningen är att eldsjälar är goda), men jag vill lyfta frågan.



Kan Nordkoreas ledare Kim Jong IL kallas eldsjäl? Han driver sin fråga stenhårt och han har alla besatthets-attributen.



Eller faller han på det ideella hindret? För en Eldsjäl måste väl verka ideellt, utan lön. Är inte det ett krav?



Ber om ursäkt för ett ovanligt snårigt inlägg, men jag hade inte tid att redigera.



2009-06-11 @ 11:06:17
URL: http://www.jerlov.se
Postat av: H

LB, klocktornet spelar ALLTID samma låt, det var alltså inget särskilt för just festivalen.



Spång, Kim Jong IL är sannerligen en eldsjäl. Faktum är att Nordkorea har en (1) hemsida som jag hittade häromdagen. Den har alla attribut som en eldsjäls hemsida ska ha - bl.a. uppmanas även du som läsare att bli medlem. Lite oklart i vad, kanske i Nordkorea.

2009-06-11 @ 11:34:04
Postat av: C

Eld i själen är bra. det ger kraft till allt mellan himmel och jord. Men eldar måste skötas annars kanske de slocknar. Eller också, all ved brinner upp

2009-06-14 @ 22:08:29
Postat av: H

Om veden brinner upp så får man gå och hämta mer ved.

2009-06-15 @ 08:43:16
Postat av: C

Nej,nej, nej...FÖRST måste du fälla träd, sedan kapa och sedan hugga. SEDAN har du ved!

2009-06-15 @ 14:16:55
Postat av: H

Kan man köpa ved?

2009-06-15 @ 20:03:32
Postat av: C

Ja, men du måste i alla fall stapla upp den. Hur kom vi in på det här med ved?

2009-06-15 @ 22:14:02
Postat av: Anonym

Ingen aning. Märkligt är det eftersom jag struntar rätt mycket i ved eftersom vi inte har någon öppen spis.

2009-06-15 @ 23:17:22
Postat av: Jonas Danielsson

Ruskigt bra skrivet, Kruusval!

2009-07-02 @ 13:06:48
URL: http://www.varldensbastablogg.se
Postat av: H

Tack Jonas

2009-07-03 @ 15:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0