oerhört provocerande

Passerar så gott som dagligen en ekologisk butik i kvarteret och blev så sent som i dag påmind om vilket som är världens mest provocerande beteende. Nämligen när någon kliver ut från en dörr med en en uppsyn som säger: jag har räddat världen i dag, det har med etthundra procents säkerhet inte du gjort! 

 

Så här ser uppsynen ut: 

 

 

 

Någon skulle säkert invända att det är hos mig problemet ligger, att irritationen bottnar i att jag faktiskt inte har gjort något världsförbättrande just denna dag och har lite dåligt samvete för det. Men så är det inte. 

 

Faktum är att jag har handlat i butiken, men undviker det nu pga av den dåliga stämningen som kommer ur den. Egentligen borde jag gå in och påpeka att ekologiska varor nuförtiden finns i alla butiker, överallt kan man kanske i och för sig inte köpa råris i säckar och små tuber med vitsippskåda men det gör inget för det vill jag inte ha. 


Kommentarer
Postat av: LB

Det finns flera saker som jag anser man bör ha ett totalansvar för. Bland annat tycker jag att var och en ska ansvara för sina egna reaktioner. Det är helt enkelt för svårt och blir säkert ofta fel att låta andra ta hand om detta.



För ett tag sedan visade det sig också att var och en bör ha totalansvar för sin egen gång. Detta efter att kompisen bredvid läsandes gick in i en gatustång och blev förbannad för att stångens placering, och hans stegriktning i relationen till denna, inte hade påtalats för honom. Kommentaren till detta var naturligtvis att påpeka just detta - att var och en ansvarar för sin egen gång.

2009-05-19 @ 09:22:28
Postat av: H

LB, det ligger naturligtvis en del i det du säger. Det ligger inte jättemycket i det, men en del.

2009-05-19 @ 09:41:09
Postat av: LB

Jag har lagt precis så mycket i det som jag avsåg när jag skrev det! Den exakta mängden är naturligtvis svår att mäta i kg, Bq, ohm eller i annan enhet, men i procent blir det alltså 100%.

2009-05-19 @ 09:51:44
Postat av: H

Fast det var ganska många ord, inte jättemånga men ganska - om man räknar så.

2009-05-19 @ 10:25:31
Postat av: HP

en reaktion kan ge uppkomst till en annan reaktion baserad på den ursprungliga reaktionen....som i sin tur kan ge uppkomst till ytterligare en annan reaktion...i teorin kan detta fortsätta i all evighet. Är det inte härligt!!

2009-05-19 @ 12:31:03
Postat av: Jonas Slättung

Är det inte detta som kallas synergi? Eller är det syntes?

Fan att det ska vara så svårt att prata rent!

2009-05-19 @ 12:55:04
URL: http://slattungsvisdom.blogspot.com/
Postat av: LB

Jonas, du har helt rätt i att det inte är detta som kallas synergi.

2009-05-19 @ 13:52:59
Postat av: Anonym

Synergi är ju en sån där robot som är med i Aliens

2009-05-19 @ 16:04:18
Postat av: svåger

Detta känna som ett typexempel på en diskussion som ballat ur och som endast bör dyka upp på en blogg. I många andra sammanhang kan den kännas svårförståelig och bara svår. Dock konstig och därför kul (var vi väl överens om en mycket tidigare konversation på denna blogg?).



Inlägget ovan var egentligen bara varmluft för att få möjlighet att glida över till det jag egentligen ville säga. Möjligen kan inläggets fortsättning likna mycket ett rop på en egen blogg men jag väljer att inte se det så. H får ursäkta utrymmesstölden.



Hur som helst, till saken. Idag deltog jag på ett seminarium där en framtidsvision målades upp att sociala medier i form av bloggar, forum, communities, twitter, YouTube, Facebook, etc. kommer att fullkomligt ta över all form av makt över vår existens (lätt överdrivet). Företag kommer vara fullständigt i händerna på bloggarna och twittrarna och totalt förlora makt över sitt eget varumärke eftersom det kan sänkas på två sekunder via YouTube. Det beskrevs att vdar för stora multinationella bolag ringt till YouTube och bönat och bett och om att inlägg ska tas bort för att det fullständigt raserar deras varumärke.



Vad vill jag säga med detta? Att även H skapar sig sakta men säkert en viss makt via denna blogg, kanske börjar du med makten över den ekologiska butikens varumärke? (Så, där knöt jag ihop säcken).

2009-05-19 @ 23:54:54
Postat av: svåger

Eftersom inläggen redan fullständigt spårat ur denna dag (bla genom mitt eget senaste inlägg) fyller jag på med för många helt ovidkommande information om dagens bravader:

Idag klarade jag än en gång höghöjdsbanan i Stockholms södra förorter som jag för två år sedan utsattes för bla av H och LB på undertecknads svensexa. Det ni!

2009-05-19 @ 23:58:50
Postat av: du vet vem

Är det okej om jag begränsar mina inlägg här till ett "hahaha" och ett utropstecken? Så blir det ju lite som vanligt menar jag. Och då kan jag även lova att göra det ofta.



/K

2009-05-20 @ 11:36:07
Postat av: b

Men, den där uppsynen är ju samma uppsyn som du brukar ha när vi möts i korridoren dagen efter att du sänt Eftersnack, och jag Västnytt.

2009-05-20 @ 11:37:11
Postat av: H

I få fall b, då vet du hur extremt provocerande den uppsynen är.



Ang "du vet vem". Japp.



Svåger, din kommentar saknar motsvarighet i längd och fyllighet. Men hittills har ingen ringt och bett mig ta bort det.



2009-05-20 @ 12:04:28
Postat av: LB

Re b, hahaha! Som en dolk!



Re svåger. Jag är helt på din sida där. Det gör inget om det man vill ha sagt inte riktigt funkar med kontexten. Vid sådana tillfällen får kontexten helt enkelt anpassa sig till det man vill ha sagt. En bra ingång kan vara "...ja just det, men appropå något helt annat..."

2009-05-21 @ 14:23:07
Postat av: Gunilla

Det finns en bok som heter "Människans berättelse" av Clarence Crafoord. I den beskrivs hur viktigt det är att man har "ordning i sina egna gallerier". Det stämmer helt med det första som LB skrev om vilket egetansvar man har för sina reaktioner.

VAD får dig att reagera så på andras uppsyn,VARFÖR etc etc.

2009-05-23 @ 10:10:56
Postat av: LB

...jag sade ju att det låg mycket i det jag sade. Tack Gunilla! Den där Clarence verkar vara en klarsynt herre.

2009-05-24 @ 13:46:33
Postat av: H

Jag hävdar ändå att det finns uppsyner som är internationellt kodade som provocerande. Även en stenåldersmänniska som bara samlat nötter i hela sitt liv skulle bli provocerad utanför den ekologiska butiken som jag pratar om. Ni har nog inte varit utanför den.

2009-05-24 @ 16:19:54
Postat av: Gunilla

Varför så taggad? Alla dina reaktioner, internationellt kodade eller inte, har gått igenom ditt egna raster.

Har läst dagens inlägg om Burger King och mikrovågorna; Om du vill visa fingret,gör det i smyg. Barn gör inte som man säger, de gör som vi vuxna gör och jag är en vän av positiva signaler, människor emellan.

2009-05-25 @ 07:57:25
Postat av: Gunilla

Att visa fingret är en internationellt kodad provocerande gest, fungerar säkert även inne i fullkornsbutiken. Har inte provat, skulle nog inte komma på idén.

2009-05-25 @ 08:00:46
Postat av: H

Gunilla, apropå tagg. Läs även inlägget om backgammon där jag snarast intar en flegmatisk hållning.

2009-05-25 @ 09:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0