Pappaledig dag 1

I dag
Första dagen som pappaledig. Gick ner för att administrera en tvätt av fotbollströjor som jag anförtrotts eftersom "du ska ju ändå vara hemma på dagarna nu ju". Jag kände efter om jag fortfarande inte får dåligt samvete över att vara en tvättstugemarodör; jag visste att jag inte skulle hinna ta ut tvätten i tid eftersom sluttiden krockar med två timmars syskonrytmik. Tröjorna kommer att ligga kvar i maskinen i tre timmar, alltså kommer någon ev att bli förbannad. Hade dock inget dåligt samvete.

Chefen ringde två gånger. Först gällde det tidrapporter som jag inte fyllt i, sedan en hälsodeklaration som jag inte fyllt i. 

Syskonrytmik i pingskyrka - varit där förr och nu var det sista gången för terminen, en mamma hjälpte mig att diska utan att direkt fråga om det behövdes. Jag opponerade mig inte utan sade tack och packade ihop och gick. Det känns annars mkt kristet att stå och diska i strumplästen i en frikyrka.

Ringde min sambo fyra gånger i olika ärenden - en gång för att höra om hon hade läsglasögon på sig eller inte. En gång ringde hon och ville ha tillbaks sitt visakort. Turligt nog hade hon haft en hundring och kunnat betala lunchen i alla fall. Min son skojade och sade att stora dottern nog kommer att kalla mig fånfjant när vi hämtar henne från skolan.

Tvättstugan. Jag hann baxa in barnvagn och son och alltihop innan jag upptäckte att han som hade tvättiden efter var där. Maximalt dålig tajming. Tvingades snabbt som ögat komma på ett svepskäl för att ta oss ut igen innan upptäckt. Jag tror att vi tappade en grej på vägen, sade jag till min son. Han tittade på mig helt frågande och vände därefter blicken åter mot tvättrummet.  JAG SER INTE FOTBOLLSTRÖJORNA, konstaterade han. Vi stod därefter och tryckte i korridoren till dess mannen som tvingats ta ut mina fotbollströjor hade gått.

Stora dottern ville leka hos en kompis. Det var ok även om det innebar att vi hade gått till skolan för att hämta henne i onödan.

När jag kom hem fyllde jag på kaffefiltret med tre skedar havrevälling. Lite jäktad och på sämre humör nu. Hade dessförinnan upptäckt att lilla dottern tappat ena skon någonstans på vägen från stora dotterns skola. Ringde min sambo igen. Sonen kallade mig någonting i stil med töntig i samma veva. Lagade oxpytt och värmde barnmat i kastrull. Tänker ägna resten av kvällen åt att installera ny microvågsugn eftersom den förra började brinna. 

Det är cornflakes i sängen. Snart kommer min sambo hem.

I morgon
Enda inbokade i morgon var byte av däck. Nu också letande efter sko alt. inköp av nya skor. Min sambo tyckte att det var synd att det var en högersko som försvann den här gången också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0