Jakt, fiske och franska värderingar

Fyraårsåldern är en guldgruva av sköna funderingar. När min sambo idag förklarade för barnen att en av dagens aktiviteter är att vi ska gå iväg och rösta i EU-valet så tyckte sonen att det lät ok - sådär ok att jag insåg att jag var tvungen att förtydliga att det bara är vuxna som får rösta. 

Innan jag hann göra det deklarerade sonen att han tänker rösta på en av storasyrrans klasskamrater. Jag förklarade läget - du kommer inte att få rösta. Han blev då mycket besviken. 

Å andra sidan, tänkte jag sedan, när jag var på reportageresa i Bryssel för några år sedan korsades min väg av det franska partiet CPTN (Chasse, Pêche, Nature, Traditions). På svenska ungefär "Partiet för jakt, fiske och franska värderingar". Det är nästan lika konstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0