Sådana kläder köper man inte...

Apropå det här med spel och dobbel som jag tog upp i ett tidigare inlägg så kom jag på en händelse för några år sedan. I ettan på gymnasiet pryade jag på en exklusiv herrklädesbutik i centrala Göteborg. Lill Lindfors kom in en dag och köpte en scarf och personalen berättade gärna att en i familjen Ahl regelbundet parkerade sin BMW utanför och kom in för att handla. Historien gick att någon någon gång ställde frågan: "Men... du äger ju Kapp-Ahl, varför tar du inte dina kläder därifrån"? I ettan på gymnasiet var svaret så coolt att jag höll på att baxna:

"Sådana kläder köper man inte, sådana kläder säljer man"

Jag kom ihåg det svaret när jag något år senare vann min hittills enda lite större vinst i spelsammanhang: 1000 kronor Kapp-Ahl på Bingolotto.

Egentligen var det väl ingen vinst förresten eftersom jag totalt sett nog har lagt ut tio gånger så mycket på dessa lotter. Att sälja dessa lotter var naturligtvis en omöjlighet som 18-åring - det fanns liksom inget överslätande gulligt längre då utan jag fick tvinga mina föräldrar att köpa eller köpa dom själv. Bortsett från ett tillfälle då jag övertalade min lillebror att mot en mindre ersättning gå ut och sälja åt mig, vilket gick tämligen dåligt eftersom jag av MISSTAG hade gett honom förra veckans lotter. Jag nämner detta eftersom jag vet att han hade tagit upp det själv annars.

Kommentarer
Postat av: LB

Det är mycket möjligt att jag hade kommenterat detta. Kanske till och med troligt. Till saken hör ju dock att det inte var du som var 18 år. Det var jag! Du var väl snarare 23-24 år.



Det värsta var naturligtvis att bli upptäckt, å sedan stå där och försöka få honom att anse att jag inte alls visste att lotterna var gamla. Vilket jag naturligtvis inte lyckades med heller.



Det näst värsta var att gå tillbaka till de personer som jag tidigare fått sålt lotter till å be dem kolla datum på dem.

2009-06-03 @ 12:34:47
Postat av: H

Jag vet, men frågan är: Hade det känts bättre om jag hade gått med dig, för någon av oss?

2009-06-03 @ 13:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0