Lastbil fastnade på Linnégatan

 

Ett tiotal fordon drabbades vid middagstid på måndagen av en kö på Linnégatan i centrala Göteborg. Efter en dramatisk undsättning släppte det. 

 

Vid en tillsynes rutinmässig avlastning av en lång lastbil hade någon räknat fel, fordonets bakparti klarade inte höjdskillnaden mellan Linnégatans två omvittnat luriga färdbanor. Konsekvenserna blev förödande, lastbilen blev stående tvärsöver trafikområdet.  

 

Under de skälvande minuterna som följde arbetade lastbilspersonalen febrilt för att finna en lösning. Räddningen blev tillslut bräder under ett av däckparen. Då var det redan försent för bilarna som hunnit till platsen. 

 

Cyklist bland de köande

Enligt ett vittne ska en av bilisterna har kommenterat händelsen med orden "helvetes fan också". 

 

Bland bilisterna i kön fanns även en cyklist som det var särskilt synd om. 

 

Vad som hade hänt om lastbilen inte kommit loss var det på måndagskvällen ingen som ville spekulera i. Enligt obekräftade uppgifter hade kön kunnat bli ännu längre. 

 

Ingen av de inblandade fick några fysiska skador. 

 

 

Andra dramatiska köer

Hönö 1997: Alla bilar utom en kom med färjan

Willys på måndagskvällen: Ännu en i raden av provocerande jätteköer i denna butik* 

 

 

*Hört i kön: "helvetes fan också" och "finns det någon här som kan hantera en kassa?"

 

 


Kommentarer
Postat av: Schliedkrantz

Henrik! Tack för att du uppmärksammar även 'den lilla människan' mitt i alltihopa. Ibland är det lätt att glömma bort hur de vanliga gräsrötterna drabbas när världen skälver till på det sätt som tycks ha varit fallet på Linnégatan idag. Jag är även djupt imponerad av hur skickligt du sätter in händelsen i en historisk kontext. Händelserna i Lilla Edet, London och Willys Cash stämmer verkligen till eftertanke. Tillåt mig foga ännu en omtumlande köbildning till din uppräkning: Kön till taxfreeshopen på Stena Danica midsommarafton 1983. Att ingen dog i den tumultartade köbildningen är inget annat än ett under.

2009-05-11 @ 21:00:40
Postat av: Schliedkrantz

Henrik! Tack för att du uppmärksammar även 'den lilla människan' mitt i alltihopa. Ibland är det lätt att glömma bort hur de vanliga gräsrötterna drabbas när världen skälver till på det sätt som tycks ha varit fallet på Linnégatan idag. Jag är även djupt imponerad av hur skickligt du sätter in händelsen i en historisk kontext. Händelserna i Lilla Edet, London och Willys Cash stämmer verkligen till eftertanke. Tillåt mig foga ännu en omtumlande köbildning till din uppräkning: Kön till taxfreeshopen på Stena Danica midsommarafton 1983. Att ingen dog i den tumultartade köbildningen är inget annat än ett under.

2009-05-11 @ 21:03:16
Postat av: Peter

ha ha, jag trodde vi hade nog med köer i stan.

2009-05-11 @ 23:06:57
URL: http://odel.blogg.se/
Postat av: C

Såna här nedslag i verkligheten mitt i s t a d e n

kallar jag äkta nyhetsrapportering!

2009-05-13 @ 20:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0