Konstruktörer

 

Åkte spårvagn förbi Chalmers tekniska högskola tidigare i dag och noterade att det stod Robot-SM på fönstret till kårhuset. Det här med robotar och risken att dom ska ta över världen har aldrig oroat mig, det har det däremot att dom som uppfinner och konstruerar robotar får för stort inflytande, alltså dom som studerar på tekniska högskolor. 

 

Motorrummet på min bil är ett exempel på ingenjörskonst. Jag har normalstora händer och eftersom dom går av när jag sticker ner dom för att byta strålkastarlampor så förutsätter jag att konstruktören som tog fram prototypen hade en lång tentakel där armen borde sitta. 

 

Det gör mig lite orolig. 

 

Detta har ingenting med rutiner att göra. Som så mycket under en dag. 


Kommentarer
Postat av: Emilia

Hallå där! Vi ingenjörer har alldeles för lite inflytande. Vi är helt i händerna på ekonomerna. Att du inte får in fingrarna för att byta strålkastarglödlampa beror förmodligen på att sju modeller och tre brands skall samsas på på samma "plattform" men ändå för bilköparen se helt olika ut. Detta för att det skall bli billigt att producera och maximal "synnergi". Du har helt enkelt råkat för en geometrikonflikt som har ekonomiska rotorsaker. No way att bilen förlängs en millimeter för att du skall kunna komma ned fingra i motorutrymmet - skulle bli alldeles för dyrt säger projektekonomen.

Typiskt att just detta blogginlägg inte har några kommentarer, så fort det börjar handla om teknik drar folk öronen åt sig.

2009-05-11 @ 22:11:08
Postat av: Schliedkrantz

Tror på hämndmotivet. Ingenjörerna VET att de är de enda som tillför äkta värde till samhället. Samtidigt vet de att de är helt i händerna på samhällets drönare - ekonomer och mediamänniskor. När de ser sin chans att ge igen tar de den. Sen står vi där och skrapar knogorna mot ett motorblock. Snacka om draksådd.

2009-05-11 @ 23:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0