schlagerjärnridån

EU är ett europeiskt fredsprojekt, Eurovision Song Contest dess raka motsats. Det är det enda tillfället då europeer tillåts frossa i antikänslor och hävda att vissa länder faktiskt inte borde få vara med för att dom beter sig så illa. För oss nordbor hade det varit mer acceptabelt om t.ex. Bordurien sponsrat en statskupp i Syldavien, än att det borduriska folket i sin kompletta smaklöshet gett det Syldaviska bidraget "Ûrs sptz - Love me when I love you" 12 poäng.

Ibland hörs slutsatsen att vi borde starta en egen festival - Det har vi redan, SEX stycken.

I år tänker jag se Eurovision Song Contest i ett större perspektiv. Glömma att melodisk öststatshårdrock suger, förtränga att sångaren har en frisyr som senast bars av höjdhopparen Dietmar Mögenburg 1987 och inte var ok då heller: En röst på Piotr Jelfimov från Vitryssland i kväll är en röst bort från schlagerjärnridån.

Vår engelska är inte heller så frack.

Avslutningsvis: Ni som började borra med betongborr i fastigheten för 45 minuter sedan, hör av Er om det inte är ok att jag använder Er container till att slänga stora volymer trätrall till balkong.

osa: Inom en kvart

Kommentarer
Postat av: Moberg

Skönt med en ny old school blogg! Jag orkar inte riktigt hänga med i minibloggar, Facebook, Twitter... Håll ut och tänk inte mer på att du kanske är aningen efter. Snart blir det poppis med goboards igen! Eller är det jag som inte hänger med?

2009-05-12 @ 11:41:10
Postat av: Schliedkrantz

Schlagerfestivalen... När ska FN agera? Vad gör Amnesty? Det pågår ett veritabelt folkmord på den goda smaken mitt i Europa och inget gör något. Jag anar en djävulsk konspiration av bibliska dimensioner. Henrik, är det inte dags att ni journalister axlar ert ansvar och tar tag i saken?

2009-05-12 @ 11:43:03
Postat av: C

Har aldrig förstått varför det tycks så mycket om schlagerfestivalen. Antingen ÄLSKAR man eller också HATAR man och tycker dessutom att alla andra också borde hata.

För mycket länge sedan (sjuttiotalet) lärde jag mig att det alla lyssnar på men de flesta föraktar, är det som är bra!! Då hette det Abba. Idag heter det kanske Schlagerfestival!

Se det som en "fotbollsfest", ät, drick och var glad och går det illa är det helt OK att gråta och hata!!! Men hata inte en schlagerfestival.

2009-05-12 @ 13:09:03
Postat av: H

Old School är enda alternativet för den som aldrig har gått i skolan. Lite som komvux, så ser jag den här bloggen

2009-05-12 @ 13:45:53
Postat av: Vi som började borra för 45 minuter sedan

Nej. Självklart är det inte ok att slänga trall i containern! Som hämnd kommer vi nu att slänga containern på din trall.

2009-05-12 @ 15:30:28
Postat av: H

Ok, tärningen är kastad då. Gissa vem som tar fram betongborren i morgon och börjar borra i golvet. Skrattar bäst som skrattar sist.

2009-05-12 @ 16:59:49
Postat av: LB

Att en öststat röstar på en annan öststat i ESC kommer alltid vara ett mysterium för den som inte förstår musiken från öststaterna.



Gissningsvis undrar man i öststaterna på motsvarande sätt varför nordborna röstar på nordborna, när musiken är så otroligt olik öststatsmusiken. Men det är bara en hypotes.



För att undvika den här "problematiken", vilket det ju måste klassificeras som då slutresultatet i tävling aldrig speglar den, ur vårt nordbo-perspektiv, allmänna uppfattningen - ett perspektiv som ju dessutom är det korrekta! Ur vårt perspektiv vill säga.



...nä, nu tappade jag bort vad själva lösningen var... ähh. jaja, får ta det vid ett senare tillfälle.

2009-05-12 @ 17:08:14
Postat av: Schliedkrantz

Kom precis på att det ju faktiskt är SVT som sänder smörjan från Moskva, samt producerar den svenska motsvarigheten. Detta gör ju dig som SVT-anställd medansvarig, Henrik. Hur känns det? Försvara dig!

2009-05-12 @ 17:10:40
Postat av: H

Alltså... jag försvarar ingenting i det här läget. Jag har istället sammanfattat min dag i ett nytt fint inlägg.



Vill däremot har och nu kommentera hr Krantz och Emilias försvar av ingenjörskåren i tidigare kommentarer - ni har rätt, jag var dum. Det är inte ingenjörerna utan dom som fullföljer deras visioner oavsett tid på dygnet - dom som borrar - som är dom skyldiga.

2009-05-12 @ 17:44:45
Postat av: Schliedkrantz

Mitt inlägg angående ingenjörer var inte menat som ett försvar av ingenjörskåren, utan mer som ett försök att förklara vilka roller olika yrkesgrupper spelar i ett samhälle. Ingenjörernas roll är att hitta på nya grejer, som vi andra kan exploatera och ha gjädje av medan ingenjörerna hittar på nya grejer. Själv känner jag mig rätt likgiltig inför teknikerna. Låt dem hållas, det är vad jag tycker. Schlagerfestivalen däremot - det är en riktig samhällspest som förtjänar kritik av det fränaste slag.

2009-05-12 @ 18:00:45
Postat av: C

Apprå på borr!

Det är alltid lika fascinerande att konstatera hur harmlöst små konflikter börjar och lika fasanfullt att inse att jordens alla konfliker (säg krig)förmodligen började på liknande vis......

2009-05-12 @ 22:21:29
Postat av: H

Men historiskt sätt är det ändå ett fåtal krig som börjat med att ena sidan stått längs gränsen med borrmaskiner i en massprovokation.

2009-05-12 @ 23:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0